Zásady poskytování služby:
- rovnocenný přístup – respektujeme hodnotu a důstojnost každého člověka, respektujeme rozhodnutí uživatele současně s jeho postoji a názory, ceníme si vzájemné tolerance a důvěry;
- individuální přístup – vycházíme z jedinečné situace a potřeb uživatele, flexibilně se přizpůsobujeme jeho potřebám dle měnících se životních okolností;
- podpora k aktivnímu a samostatnému řešení vlastní situace – uživateli jsou nabízena různá řešení jeho tíživé sociální situace, konečná volba jejich řešení je ponechána na uživateli samém;
- diskrétnost a mlčenlivost – o uživateli nesdělujeme informace další straně bez jeho výslovného souhlasu
- systemický přístup – tzn. přístup, který bere v úvahu celé sociální okolí klienta a všechny vztahy v daném prostředí zahrnuté – podpora těchto vztahů (rodina, pracovní prostředí, širší sociální okolí)
- důraz na vlastní kompetenci každého klienta – podpora vlastních řešení před expertním přístupem
- pracovat na zvyšování kvality sociální služby zvyšováním kvalifikace personálu
- předcházet vzniku předsudků a negativních hodnocení vůči osobám se zdravotním postižením.
PRÁVA A POVINNOSTI UŽIVATELE
Práva uživatelů
- stanovit si vhodné oslovování své osoby
- podílet se a spolurozhodovat o průběhu služby
- na vlastní názor
- nahlížet do své dokumentace, která je o něm v zařízení vedena
- přijímat vlastní rozhodnutí, pokud tím neomezí ani neohrozí jiné uživatele
- podávat stížnosti a připomínky na průběh poskytování služby či chování pracovníků
- ukončit poskytování služby bez udání důvodu.
Povinnosti uživatelů
- uživatel má povinnost chovat se k sociálním pracovníkům SAS pro OZP v souladu s pravidly slušného chování a v souladu s obecně závaznými normami společnosti
- aktivně spolupracovat a podílet se na řešení vlastní situace
- akceptovat změnu při poskytování služby (např. změna pracovníka z důvodu nemoci nebo dovolené),
- neničí vybavení a zařízení.
Hrubé nebo opakované porušování těchto pravidel je považováno za důvod pro ukončení poskytování služeb ze strany poskytovatele.
Stížnosti na poskytování sociální služby
Uživatel i jakákoli třetí osoba má právo vyjadřovat svoji nespokojenost a podávat stížnosti na průběh poskytované služby či chování pracovníků SAS pro OZP. Pravidla pro podání a vyřizování stížností jsou předána klientovi jako samostatný dokument. Pravidla pro vyřizování stížností ke stažení zde (PDF).
Plná verze základních pravidel ke stažení zde (PDF).